wypadki

Każdy wypadek przy pracy nakłada na pracodawcę wiele obowiązków. Pracodawca w przypadku zaistnienia takiego zdarzenia powinien:

Obowiązkiem pracodawcy jest również ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku. W tym celu należy powołać zespół powypadkowy złożony ze specjalistów (m. in. pracownika służby BHP), a także do czasu rozpoczęcia pracy przez zespół należy zabezpieczyć miejsce zdarzenia w sposób umożliwiający ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku.
Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (postępowanie powypadkowe) dokonuje zespół powypadkowy, którego skład jest uzależniony od rodzaju wypadku i przyjętego u danego pracodawcy systemu realizacji zadań w zakresie bhp, i tak:

U pracodawcy, który nie ma obowiązku tworzenia służby bhp, w skład zespołu powypadkowego wchodzi pracodawca lub pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu pracodawca powierzył wykonywanie zadań służby bhp albo specjalista spoza zakładu pracy.
W przypadku pracodawcy, u którego nie działa społeczna inspekcja pracy, w skład tego zespołu, zamiast społecznego inspektora pracy, wchodzi przedstawiciel pracowników posiadający aktualne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Jeżeli pracodawca nie może dopełnić obowiązku utworzenia zespołu powypadkowego w składzie dwuosobowym ze względu na małą liczbę zatrudnionych pracowników, okoliczności i przyczyny wypadku ustala zespół, w którego skład wchodzi pracodawca oraz specjalista spoza zakładu pracy.