służba bhp

Art. 23711 kodeksu pracy

§ 1. Pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bhp, pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bhp, zaś pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy [1]. Pracodawca posiadający ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp może sam wykonywać zadania tej służby, jeżeli:
1) zatrudnia do 10 pracowników albo
2) zatrudnia do 20 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych [2]

§ 2. Pracodawca – w przypadku braku kompetentnych pracowników – może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy [3] Pracownik służby bhp oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, o którym mowa w §1, a także specjalista spoza zakładu pracy powinni spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań służby bhp oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bhp dla pracowników tej służby [4]

[1]   Powyżej 100 pracowników – musi utworzyć w firmie komórkę bhp, tj. zatrudniać bhpowca na umowę o pracę. Poniżej 100 pracowników – powierza funkcję któremuś ze swych pracownikowi albo zawiera umowę zlecenie z bhpowcem spoza zakładu pracy
[2]   Jeśli pracodawca zatrudnia do 10 albo do 20 pracowników, może sam pełnić rolę służby bhp, ale musi mieć co najmniej tytuł technika bhp oraz ukończone Szkolenie dla służby bhp – jest to inne szkolenie niż Szkolenie bhp dla pracodawców
[3]   Zatrudniający do 100 pracowników jeśli nie chce sam wypełniać zadań służby bhp ani też nie chce zlecać tego swemu pracownikowi, zawiera umowę z firmą zewnętrzną świadczącą usługi bhp lub umowę zlecenie z bhpowcem
[4]   Co najmniej technik bhp.